Idag ser vi kraftfulla led extraljus lite här och var i landet. Det är framförallt mer vanligt att bilarna utrustas med led belysning i de norra delarna av Sverige där det råder vinterlag större delen av året. I Norrland är det överlag sämre belysning på vägarna och mer skogsområden vilket gör att extraljus med led teknologi kommer väl till sin rätt vilket också bidrar till en ökad säkerhet i trafiken. Det är viktigt att man monterar fast extraljusen ordentligt så att de inte bländer mötande trafikanter. Är man osäker på själva monteringen så bör man alltid ta hjälp av en bilverkstad som göra jobbet åt en. De flesta led extraljus av god kvalitet räcker i över 30 000 drifttimmar.
När det råder vinterlag så är det inte bara led extraljus som vi lägger märkte till i trafiken. Vi ser emellanåt fordon intill vägrenen med blixtrande ramper fastmonterade på taket. Många av oss har säkert undrat varför ljuset är såpass starkt att det bländer våra ögon på båda nära och långt håll. Dessa ramper kallas blixtljusramper eller varningsramper och ljuset är speciellt framtaget för att väcka uppmärksamhet i trafiken. En blixtljusramp används främst på utryckningsfordon som tillhör brandkår eller polis men också på utrycksningsfordon som utför underhåll av våra vägar och spårtrafik. De senaste blixtljusramperna använder LED dioder som är otroligt ljusstarka och mer effektiva än halogen rotorljusramper. Blixtljusramperna har även börjat användas av privatpersoner i vissa fall men får då inte användas på allmän väg utan rätta befogenheter . Både blixtljusramper och extraljus är bra exempel på att led tekniken har fullständigt förändrat fordonsvärlden till det bättre.